karakaksa Blog

cash trapping

Posted on: Μαρτίου 8, 2011


Αυτό είναι το κόλπο του «cash trapping»

6.3.2011

Πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα είναι η μέθοδος παγίδευσης των μηχανημάτων αυτόματης ανάληψης των τραπεζών που χρησιμοποιούν επιτήδειοι για να βάλουν στο χέρι ξένα χρήματα.

Το απλό αλλά αρκετά αποτελεσματικό κόλπο είναι διεθνώς γνωστό ως «cash trapping» («παγίδευση μετρητών») και συνίσταται στην τοποθέτηση μίας μεταλλικής τάπας στην έξοδο χρημάτων των ΑΤΜs, η οποία εμποδίζει την έξοδο των χαρτονομισμάτων, που τελικά καταλήγουν στην τσέπη των δραστών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, με τη μέθοδο του «cash trapping» έχει πραγματοποιηθεί το τελευταίο τρίμηνο σημαντικός αριθμός χτυπημάτων σε ΑΤΜs. Μάλιστα, τη μέθοδο αυτή χρησιμοποιούσαν οι δύο Ρουμάνοι που συνελήφθησαν επί το έργον πριν από τρεις εβδομάδες στην Καλλιθέα. Εκτιμάται ότι οι εν λόγω δράστες είχαν προλάβει να κλέψουν χρήματα από τουλάχιστον δεκαέξι λογαριασμούς.

Οι δράστες χρησιμοποιούν μεταλλικά ελάσματα με τα οποία ταπώνουν την έξοδο χρημάτων, προκειμένου να ξεγελάσουν τον πελάτη, ο οποίος πιστεύει απλώς ότι το ΑΤΜ δεν λειτουργεί σωστά και φεύγει χωρίς να πάρει τα χρήματά του. Οι εν λόγω τάπες κατασκευάζονται από τους επιτήδειους σε δύο διαφορετικά μεγέθη. Η μικρότερη έχει το πλεονέκτημα ότι εντοπίζεται δύσκολα με την πρώτη ματιά, ενώ παράλληλα κουμπώνει γερά και είναι σχετικά δύσκολο να αφαιρεθεί. Αντίθετα, η μεγαλύτερη αφαιρείται πιο εύκολα και γίνεται ευκολότερα αντιληπτή, τουλάχιστον από τον υποψιασμένο. Σε κάθε περίπτωση, η μεταλλική τάπα φέρει από τη μία πλευρά της μια κολλητική ταινία διπλής όψεως, πάνω στην οποία κολλάνε τα χαρτονομίσματα.

Αφού οι δράστες τοποθετήσουν την τάπα στο μηχάνημα, η μέθοδος λειτουργεί ως εξής: ο πελάτης της τράπεζας πάει στο ΑΤΜ για να πάρει μετρητά με την κάρτα του. Ομως, ενώ η συναλλαγή φαίνεται να πραγματοποιείται κανονικά, τα χαρτονομίσσματα δεν βγαίνουν από την έξοδο, η οποία είναι μπλοκαρισμένη από το μεταλλικό έλασμα. Ο ανυποψίαστος πελάτης συνήθως πιστεύει ότι η συναλλαγή δεν ολοκληρώθηκε εξαιτίας κάποιου τεχνικού προβλήματος και αποχωρεί χωρίς να πάρει τα λεφτά του.

Την ίδια ώρα, οι δράστες επιτηρούν το ΑΤΜ και περιμένουν. Μόλις διαπιστώσουν ότι ο πελάτης αποχώρησε, πάνε στο ΑΤΜ και με κάποιο εργαλείο αφαιρούν την τάπα που είχαν τοποθετήσει. Πάνω στην ταινία διπλής όψεως βρίσκονται κολλημένα τα χαρτονομίσματα της ανάληψης, τα οποία τσεπώνουν και εξαφανίζονται.

ΜΕΤΡΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Αν και οι δράστες δεν μπορούν να εφαρμόσουν το «cash trapping» σε όλους τους τύπους των ΑΤΜs, καλό είναι να ελέγχουμε για τυχόν ύπαρξη τάπας στην έξοδο των χρημάτων προτού προχωρήσουμε σε ανάληψη μετρητών. Εξυπακούεται ότι σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητος ο έλεγχος του μηχανήματος και για τυχόν ύπαρξη συσκευών «skimming», δηλαδή των γνωστών μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούν οι σπείρες απατεώνων για να αντιγράφουν τις κάρτες ανάληψης μετρητών και τα PIN, ώστε να κλέψουν χρήματα από λογαριασμούς. Το θετικό πάντως είναι ότι οι νέου τύπου κάρτες ανάληψης με το ενσωματωμένο chip φαίνεται να παρέχουν αυξημένη ασφάλεια, καθώς είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να αντιγραφούν.

Τι θα κάνετε αν…

Τι γίνεται όμως αν το ΑΤΜ δεν μας δώσει χρήματα; Αρμόδιοι τραπεζικοί παράγοντες συνιστούν τα εξής:

α) Παραμένουμε μπροστά στο μηχάνημα, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα πάρει κάποιος άλλος τα χρήματα.

β) Βεβαιωνόμαστε ότι πρόκειται για προβληματική λειτουργία του μηχανήματος και όχι για «cash trapping». Αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε ελέγχοντας την απόδειξη της συναλλαγής. Σε περίπτωση που για τη συναλλαγή είχαμε επιλέξει να μη δοθεί απόδειξη, ξαναβάζουμε την κάρτα και ζητούμε την κίνηση του λογαριασμού ή το υπόλοιπό του. Εναλλακτικά, μπορούμε να επικοινωνήσουμε με το help desk της τράπεζας, το τηλέφωνο του οποίου αναγράφεται στην οθόνη του ATM ή πάνω στην cash card.

Αν ο έλεγχος της κίνησης του λογαριασμού δείξει ότι η συναλλαγή έχει πραγματοποιηθεί κανονικά, δηλαδή τα λεφτά έχουν βγει από τον λογαριασμό μας αλλά εμείς δεν τα έχουμε παραλάβει, τότε επικοινωνούμε με το help desk και ενημερώνουμε παραμένοντας μπροστά στο μηχάνημα, εφόσον βεβαίως δεν διαπιστώνουμε την κίνηση ύποπτων ατόμων που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την προσωπική μας ασφάλεια. Ο αρμόδιος του help desk είτε θα αποστείλει υπάλληλο ασφαλείας είτε θα ενημερώσει την Αστυνομία, είτε θα δώσει κάποιες άλλες οδηγίες.

Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι πάγια πολιτική των τραπεζών είναι να αποζημιώνουν τους πελάτες τους που πέφτουν θύματα παγιδευμένων ΑΤΜs καλύπτοντας τα ποσά που βάζουν στο χέρι οι απατεώνες.

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

http://espressonews.gr/default.asp?pid=79&la=1&catid=1&artid=1339999&pg=1

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Μαρτίου 2011
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Φεβ.   Απρ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 8,047 hits

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 2 ακόμα followers

Αρχείο

Αρέσει σε %d bloggers: